Slik lager VI trykkene - fra idé til ferdig grafikk
Alle trykk er laget for hånd av Vibeke Luther. Hvert arbeid er nøye planlagt og ingenting er lagt til tilfeldighetene. De fleste trykk består av fire til fem tresnitt. Her tar VI dere med "behind the scenes".
Dette er arbeidsprosessen fra idé til ferdig bilde
1. Planlegging
Alt starter med en idé om hvordan trykket skal se ut. Utgangspunktet for det visuelle kan være ulike motiver, skisser eller fotografier som Vibeke redigerer. Av og til bruker hun deler av et bilde og kombinerer med en tegning. Ideen må nøye planlegges for å klare å gjenskape den. Hun tenker ut hvordan alle tresnittene skal være før hun starter å arbeide. I tillegg krever det å arbeide med grafikk en rekke tekniske forkunnskaper og øvelse i teknikk.
Når ideen er ferdig planlagt overføres motivene til treplatene, før Vibeke begynner å skjære de ut. Hele arbeidsprosessen gjøres for hånd, ingenting foregår digitalt.
2. Tresnitt
Et tresnitt kan være skåret ut for hånd eller maskinelt. Alle våre verk er håndskåret av Vibeke. Det vil si at hun skjærer i en treplate én plate med håndverktøy som er egnet for treskjæring. Hun arbeider, justerer og legger inn detaljer helt til hun er 100 % fornøyd med tresnittet.
Ett tresnitt brukes til en farge. Vibeke bruker ofte 4 eller 5 farger i hvert trykk, som betyr 4 eller 5 tresnitt per trykk. Utskjæringen kan ta opptil 20 timer totalt.
3. Fargene blandes og blir til trykksverte
Trykksverten lages som regel fra bunnen av fra pigmenter. Pigmentene kommer i pulverform og blandes sammen med olje og transparent bindemiddel med en sparkel på en glassplate. Hun kan spe inn både hvit og transparent sverte for å justere fargenyansene og styre gjennomsiktighet i trykksverten. Dette skaper helt unike nyanser. Slik jobber hun frem fargene fra pigmentene til hun får frem akkurat den fargen hun ønsker.
4. Sverten valses over tresnittene
Når tresnittene er skåret ut og en farge (trykksverte) er blandet, tar hun frem redskapet som heter en valse. Trykksverten valses ut over tresnittet, frem og tilbake til den dekker hele tresnittet.
5. Trykkingen
I studioet har Vibeke en elektrisk trykkpresse hvor hun kan trykke både høytrykk og dyptrykk. Denne er en av de få grafikkpressene som er fra Oslo Mekaniske Verksted. Pressen har en stor plate hvor tresnittet skal ligge, og med bomullspapiret over. Tre lag med tykk filt legges deretter over tresnittet og papiret. Grafikkpressen har en stor digel eller metall sylinder. Når pressen settes i gang går trykkplaten med papiret under digelen, og trykket og tyngden fra digelen skaper avtrykket på papiret.
Deretter skal grafikken henge eller ligge til tørk.
Hvert tresnitt trykkes separat, en farge per tresnitt. Har hun fem tresnitt på ett trykk, gjentar hun prosessen fem ganger.
Grafikken signeres og merkes med opplag, teknikk, nummer og kunstners signatur i henhold til retningslinjer for kunstgrafikk. Se Norske Grafikeres retningslinjer for original grafikk.
Vil du vite mer om VI Grafikk?
Her kan du lese om oss og hvorfor vi er til.
Foto: Egil Pedersen